Løsningsguide

Løsningsguide til optimering af printkvaliteten

Årsager til problemer med printkvaliteten:
Der kan være en eller flere årsager til hvert problem herunder:
Kort & Farvebånd – Vi anbefaler at bruge originale Zebra kort og farvebånd til optimal udskriftskvalitet. Hvis du bruger kort fra en anden leverandør, skal du sørge for at de opfylder de specifikationer, der kræves af hver Zebra kortprinter. Kortene skal være PVC og være rene og uberørte på fladerne.

Selvom Zebra farvebånd har en lang holdbarhed (under ideelle temperaturbetingelser), kan brugen af gamle farvebånd forårsage problemer med udskriftskvaliteten. Konfiguration – Der kan være nødvendigt at foretage små justeringer i printer driveren, for at justere udskriftskvaliteten, dette omfatter driverindstillinger og printer kommandoer.

Løsninger til problemerne:
Nedenfor er nogle forslag, du kan prøve. Nogle løsninger bede om at se en vedhæftet fil, der er placeret sidst i denne guide. Før du forsøger nogen af disse løsninger, er det vigtigt at forstå, at nogle problemer løses ved at opdaterer firmwaren i printeren

Firmwareopdateringer. Kontroller, at printeren kører den nyeste firmware-version, som kan findes i Support og downloads sektion for din respektive printer på Zebra hjemmeside. Se her.

For at se den aktuelle firmware på din printer

ZXP Series 1 & 3 Læs mere her
P110i / P120i / P330i / P430i Læs mere her
ZXP Series 1 & 3 Læs mere her 

Printeren kan udskrive et testkort som fortæller hvilken firmware version der er installeret i printeren – se mere her om hvordan du printer testkort.

Når du har kontrolleret din firmware version i printeren og evt. opdateret denne, kan du følge én af de følgende procedurer – se hvilken udfordring du oplever samt en løsnings guide på de følgende sider:

Problem

Eksempel

Løsning

Lyst print
  • Printer skal renses:
  • Juster color intensity under Printing Preferences (Har du ZXP Series printere, se vedlagte PDF nederst I denne guide)
  • Farvebåndet er måske for gammel eller defekt, prøv evt. et andet farvebånd
  • Head resistance (Varme indstillingerne) er måske for lav Du kan se mere om justering af varmen her
Meget lyst eller utydeligt print
  • Kontroller om det er den rigtige strømforsyning som er tilsluttet. (kun de små printere). Strømforsyningen skal give 24V
  • Printhovedet skal justeres – printeren skal sendes ind til os.
Meget mørkt print
  • juster color intensity under Printing Preferences (Har du ZXP Series printere, se vedlagte PDF nederst I denne guide)
  • Head resistance (Varme instillingerne) er måske for høj Du kan se mere om justering af varmen her
Lys eller hullet tekst, stregkoder eller foto
  • Printer skal renses:
  • Kortene er beskidte eller støvet – brug kun rene uberørte kort
  • Monochrome indstillingerne skal måske justeres. Hent guide til ZXP 3 printer her

eller til P110i/P120i/P330i her

  • Head resistance (Varme indstillingerne) er måske for lav Du kan se mere om justering af varmen her
Hvide pletter eller skygger

    • Pletter skyldes printeren skal renses. P110i / P120i / ZXP 3printers Læs mere
    • P330i / P430i Læs mere
Gule pletter eller ”skjolder” på kortet

  • Ses mest på hvide områder af det printede kort – dette skyldes ofte fedtfinger på kortoverfladen. Håndter altid kortene ved at holde på kanterne. Læs mere
Hvide streger på langs af kortet

  • Printhovedet er beskidt eller brændt af.
  • Rens printhovedet manuelt
  • Hvis rens ikke hjælper, skal printhovedet skiftes – send printeren ind til service. Der er 24 måneders garanti på din printer også printhovedet.
Skygger på teksterne eller billederne

  • Kortet styres ikke korrekt igennem printeren, oftest fordi valserne er støvet eller beskidte – printeren skal renses.
  • Farvebånd sensor skal kalibreres
Printet på kortet er ikke i midten – der er mere hvidt i den ene side

  • Du kan justerer placeringen af trykket på kortet. Y / X koordinaterne eller EC kommandoen læs her

OBS: denne guide viser skærmbillederne, men procedure er den samme for de øvrige modeller.

Farvede lyn på kortet / Farvebånd folder

  • Nedjustere color intensity under Printing Preferences (For ZXP modellerne, se PDF filen I bunden af denne guide)
  • Head resistance (Varme indstillingerne) er måske for høj Du kan se mere om justering af varmen her
  • Printhovedet skal justeres – printeren skal sendes ind til service.
Printeren skriver ikke alle farverne på kortet

  •  Forkert farvebånd er lagt I printeren – eller printeren kan ikke genkende farvebåndet. Brug kun originale Zebra farvebånd I din printer. læs her
  • Hvis du kører på en nyere computer (2015 el. nyere) og din printer ikke understøtter USB 3, kan dette være årsagen. Send din printer ind til service.
Kortet printes kun halvt og resten er sort (ses normalt kun på P330i / P430i modellerne)

  • Farvebånd sensoren skal kalibreres
Farvebåndet knækker under printningen Hvis farvebåndet knækker ved begyndelsen af printjobbet, er din X/Y justering af printeren forkert. Stil din X-værdi lidt op, så printet rykkes ind på kortet læs her
Er det I slutningen af kortet farvebåndet knækker, skal du justerer EC værdien op. Læs her
OBS: denne guide viser skærmbillederne, men procedure er den samme for de øvrige modeller.
Head resistance (Varme indstillingerne) er måske for høj Du kan se mere om justering af varmen her
Kort som er printet, får lagt et UV lak lag på – hvis du forsøger at printe på kortet igen, brænder farvebåndet fast på kortet og knækker det. Smid altid brugte kort ud – også selvom det ser ”uprintet” ud, kan der være UV lak lag på kortet når det har været igennem printeren.